Momenteel zijn er twee populaire manieren om meer ogen op je bedrijf te laten richten. De eerste vorm is contentmarketing. De tweede manier is betaalde advertenties. Beide manieren hebben voor en nadelen. We zetten ze hier naast elkaar zodat je kunt bepalen welke manier het beste bij je huidige situatie past.

Contentmarketing

Contentmarketing is een langetermijnstrategie waarbij je vooral verhalen en informatie deelt. Denk hierbij aan het posten van blogs op je website en foto’s of video’s op de socialemediakanalen van jouw bedrijf.

Wanneer je voor blogs kiest, is het belangrijk dat je een copywriter aanneemt die ook SEO in de blogs implementeert. Hiermee zorg je dat je op lange termijn hoger in Google zult komen te staan. Je zult binnen enkele maanden effect zien wat blijvend is.

Kies je voor content op sociale media? Dan zal het een tijdje kunnen duren voordat je een degelijke hoeveelheid volgers hebt. Echter, wanneer je vele volgers hebt, heb je een handige lijst met warme leads omdat ze zelf hebben gekozen om je pagina te volgen en ze dus al interesse hebben in wat je met hun deelt.

Adverteren

Je kunt op verschillende manieren adverteren. Een populaire manier is advertenties op sociale media.  Hierbij komt je advertentie voorbij in de tijdlijn van mensen die eerder iets relevants gezocht hebben. Je advertentie is dan in de vorm van content — een post op sociale media.

Daarnaast kun je kiezen voor Googleadvertenties. Dit zijn de eerste ‘gesponsorde’ resultaten die je ziet wanneer je een zoekopdracht in Google doet.

Het voordeel van adverteren is dat je snelle resultaten kunt boeken omdat je niets hoeft op te bouwen. Het nadeel is dat je alleen resultaten zult genereren wanneer je geld inlegt. Adverteren heeft daarom de voorkeur voor start-up bedrijven die een budget hebben voor marketing.

Contentmarketing of betaalde marketing?

Welke vorm je kiest, is grotendeels afhankelijk van je budget en doel. Uiteindelijk is het natuurlijk verstandig om beide te doen zodat je zowel nu als later van je moeite kunt profiteren. Het is sowieso handig om hier hulp bij te vragen. Veel beginnende eigenaren willen zo min mogelijk uitgeven en doen het liever zelf. Echter, kun je beter doen waar jij goed in bent — je bedrijf runnen — en iemand aan nemen om je marketing over te nemen.

Voor content strategie huur je bijvoorbeeld een contentmarketeer en copywriter in. Je kunt zowel een freelancer kiezen als iemand in loondienst nemen. Een freelancer kan je echter goedkoper uitvallen omdat je voor een freelancer geen premies en verzekeringen hoeft te betalen. Voor betaalde marketing kies je een Ads Specialist of een Google Ads bureau.