Nagedacht om je bedrijf te verkopen, en is het tijd voor actie? Dan moet je met een aantal dingen rekening houden. Voordat je daadwerkelijk op zoek gaat naar een koper voor je bedrijf, is het zaak je in te lezen in de voorbereiding van het verkoop. In deze blog wordt het verkoopproces van een bedrijf in kaart gebracht.

Reden van bedrijfsverkoop

Waarom wil je jouw bedrijf verkopen? Vaak is het een combinatie van een bepaalde factoren waardoor een ondernemer besluit om het bedrijf over te dragen. De meest voorkomende redenen zijn door de wens met stoppen met werken of pensionering. Plannen om te verhuizen of emigreren? Of de wens om te cashen en het opgebouwde vermogen te verzilveren. Bepaal voor jezelf aan de hand van vragen waarom je jouw bedrijf wilt verkopen, dit laat het proces van bedrijfsverkoop soepeler verlopen.

Oriëntatie en waardebepaling

In de praktijk zal een bedrijfsovername langer duren dan een aantal maanden. Maak een overzicht van de belangrijkste doelstelling aan de hand van vragen. Wil je het bedrijf aan familie verkopen? Wil je een zo hoogst mogelijke opbrengst? Misschien wil je wel in operationele zin of als adviseur betrokken blijven? Naast het antwoord geven op deze belangrijke vragen is het zaak te weten wat jouw bedrijf oplevert. De waardebepaling kan worden gedaan door het inhuren van een professioneel taxateur of bedrijfsmakelaar. Er zijn door de tijd heen verschillende methoden ontwikkeld voor het bepalen van bedrijfswaarde, er wordt rekening gehouden met factoren als omzet en groeipotentieel. De waarde van een bedrijf staat bijna nooit gelijk aan de prijs die voor jouw bedrijf te krijgen is.

Samenstellen van jouw verkoopteam

Het is niet onmogelijk om zelf jouw bedrijf te verkopen, maar een goed verkoopteam kan je helpen met het geven van verschillende adviezen en tips. De 4 type adviseurs die je nodig hebt bij het verkopen van je bedrijf zijn een overnameadviseur, accountant, advocaat en belastingadviseur. Waarschijnlijk heb je al een accountant, waar je jarenlang een goede relatie mee hebt opgebouwd. Toch is het zaak je accountant kritisch te beoordelen en na te gaan of hij ervaring heeft met bedrijfsoverdrachten. Daarnaast worden bedrijfsovernames begeleid door een overnameadviseur omdat ze meer kennis hebben over financiële en juridische zaken en kunnen onderhandelen met de koper. Waar nodig hebben ze ook nog de mogelijkheid andere adviseurs uit hun netwerk in te schakelen.

Verkoopprofiel

Voordat je op zoek gaat naar een koper voor je bedrijf, stel je eerst een verkoopprofiel op. Hierin laat je potentiële kopers de nodige informatie weten. Zet een stuk beschrijving op van je bedrijf over wat voor onderneming het is, het personeel, omzet, locatie en reden van verkoop. De kunst is niet te veel maar ook niet te weinig informatie weer te geven.