Ben jij onlangs een nieuw bedrijf begonnen, waarmee je in een gat op de markt probeert te springen? Wellicht ben je in dat geval een start-up! Onder een start-up verstaat men een startende onderneming, welke werkt aan een innovatief idee. Een bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van websites zal dus niet worden aangemerkt als een start-up. Bedrijven die zich inzetten voor de ontwikkeling van nieuwe vormen van groene energie zijn dat wel! Nadat je de eerste stappen gezet hebt met je onderneming, wil je doorgroeien naar een scale-up. Om deze stap te kunnen zetten is het belangrijk dat je product of dienst schaalbaar is. In dit artikel lees je er meer over.
Groeien naar een scale-up als bedrijf
In de fase van een start-up naar een scale-up probeer je de productie op te schalen en je omzet een flinke sprong te laten maken. De eerste fase van je bedrijf is achter de rug en heeft aangetoond dat er vraag is naar je product. Daarbij ben je inmiddels achter de meest efficiënte wijze om het product te produceren, om hier een zo hoog mogelijke marge over te kunnen verdienen. Ook belangrijk is het vergaren van voldoende kapitaal voor de sprong naar een scale-up. Een bedrijfsfinanciering heb je nodig om bijvoorbeeld te investeren in machines.
Succesvolle stap naar een scale-up
Wanneer is de stap van een start-up naar een scale-up geslaagd? Van een scale-up spreekt men over het algemeen, wanneer een bedrijf minstens tien medewerkers heeft en jaarlijks met minimaal 20% groeit. Die groei moet gedurende drie jaar zichtbaar zijn, om van een succesvolle stap van start-up naar scale-up te kunnen spreken. In sommige gevallen stelt men ook eisen aan de omzet. Deze moet op minimaal vijf tot tien miljoen liggen, om als scale-up aangemerkt te kunnen worden. Niet iedereen hecht echter waarde aan een hoge omzet. De groei van je organisatie is belangrijker!
Reacties door admin