Een eigen retailzaak beginnen, voor veel mensen klinkt het als muziek in de oren. Je bent je eigen baas, hoeft geen verantwoording af te leggen en kunt helemaal zelf je eigen koers bepalen. Toch zitten er wel degelijk wat haken en ogen aan het opstarten van een eigen winkel binnen de retailbranche. Ben je van plan om een eigen retailzaak te beginnen? Lees dan eerst even onderstaande drie zaken om rekening mee te houden. Zo weet je waar je aan toe bent en kom je niet onverwachts voor verrassingen te staan. Lees snel verder!

Er komt meer bij kijken dan je denkt

Sommige mensen denken dat iedereen zomaar een eigen bedrijf kan beginnen. Toch komt er meer bij kijken dan je misschien in eerste instantie denkt. Zo moet je je eerst laten inschrijven in het Handelsregister van de KvK, oftewel de Kamer van Koophandel. Het maakt hierbij niet uit wat voor soort winkel en in welke branche je wilt gaan beginnen, inschrijven moet altijd. Dus ook binnen de retailsector en de detailhandel. Nadat je je bij de Kamer van Koophandel hebt ingeschreven, wordt deze inschrijving automatisch aan de Belastingdienst doorgegeven. Het btw-identificatienummer dat je hierbij ontvangt, is bedoeld om aan je klanten te communiceren. Het omzetbelastingnummer is bedoeld voor de aangifte van de btw, oftewel de belasting toegevoegde waarde. Sta je ingeschreven? Dan is het tijd om een ondernemingsplan te schrijven. Vooral wanneer je extra startkapitaal nodig hebt, is het belangrijk dat je plannen concreet op papier staan.


Zonder een gedegen markt- en brancheonderzoek ben je nergens

Ontwikkelingen en veranderingen binnen de retailbranche volgen elkaar razendsnel op. Zonder een gedegen markt- en brancheonderzoek ben je dan ook helemaal nergens. Voordat je überhaupt kunt beginnen, moet je uiteraard weten wat je wilt gaan verkopen en wie je doelgroep of klant is. Tijdens zo’n markt- en brancheonderzoek ga je onder meer op onderzoek uit of er wel eens vraag is naar datgene wat jij wilt gaan aanbieden. Zijn er concurrenten die precies hetzelfde aanbieden? Zo ja, wat is hun positie in de markt? Kun je je op de één of andere manier van die concurrenten onderscheiden? Waar liggen de kansen en wat is jouw toegevoegde waarde daarin? Zijn er trends en ontwikkelingen waar je rekening mee moet houden? En ga zo maar door. Probeer de gehele markt zo precies mogelijk en tot in detail in kaart te brengen.

Vergeet ook de administratieve kant niet!

Een eigen retailzaak beginnen is allemaal leuk en aardig, maar vergeet ook zeker de administratieve kant niet. Iedere ondernemer is namelijk verplicht om een boekhouding bij te houden. Dit is nodig zodat uiteindelijk berekend kan worden hoeveel omzetbelasting (btw) en inkomstenbelasting er betaald moet worden. Om inzicht te krijgen in de verschillende bedrijfsprocessen kan retail ERP software een ware uitkomst bieden. Benieuwd wat dit is en wat de toegevoegde waarde voor jouw bedrijf kan zijn? Kijk dan eens op tcog.nl.